søndag 14. september 2014

Brosjyre om India - Hva lærte jeg?


Brosjyren vi lagde om India handlet mye om den indiske kulturen og ulike tradisjoner, indere og deres hverdag og generelt litt hva en nordmann burde vite før han/hun reiser til landet. Underveis i jobbingen ble jeg bedre kjent med landet og folket, og nå sitter jeg igjen med mye mer kunnskap om den indiske kulturen spesielt.


Etter hvert som vi lagde brosjyren ble jeg bedre kjent med India. Spesielt var det indiske skikker og tradisjoner jeg lærte mest nytt om, jeg kunne jo ikke så mye om det fra før av. Tidligere hadde jeg forbundet India med mat (indiske retter som tikka masala og naanbrød), religion og et stort land med mye mennesker og farger. Det jeg ikke hadde tenkt på, var hvor annerledes indere lever i forhold til oss nordmenn. Hvilke normer og regler de følger, hva som er respektfullt og hvordan de ser på familielivet. Det at det er uhøflig å peke på noen med en eller to fingre, at hodet er hellig og ikke skal berøres av andre og at den vanlige vinke hilsemåten å bevege hånden fra side til side betyr «gå vekk», hadde jeg aldri hørt om før. Å kunne dette er jo ekstremt kjekt dersom man skal til India, det gjør jo at man lettere forstår folket. Lite visste jeg også før jeg begynte å jobbe, at India er verdens største filmprodusent og at de følger et kastesystem som vektlegger klasseordning og rangering av folket i landet… Jeg lærte at renhet og høflighet er veldig i fokus hos indere. Føtter sees på som urenslige og dersom man for eksempel skal spise eller hilse på noen, skal det alltid gjøres med høyrehånda. For meg er dette rart, men jeg syntes det er spennende og gøy å lære om slike skikker og tradisjoner, det er jo helt annerledes enn hva jeg er vant til i hverdagen!

Underveis i jobbingen fikk jeg også et bedre inntrykk av India. Jeg fant ikke bare vanlig «kjedelig» fakta om India på nettet, men jeg hørte og leste også om ulike historier og erfaringer fra andre som har besøkt landet. Dette var kanskje noe av det jeg syntes var mest lærerikt. Å høre historier fra nordmenn som selv har opplevd den indiske kulturen, er helt annerledes enn å bare lese om det på nettet. Det blir til at man bedre får en følelse av hvordan det er å komme dit, hvordan det faktisk er å være nordmann i India.



Jeg tenker at den beskrivende kulturforståelsen er en av dem vi har brukt når vi har skrevet brosjyren. Vi har prøvd å beskrive India mest mulig fordomsfritt, men samtidig sett på kulturen «utenifra». Vi har verken satt vår egen kultur i et bedre eller dårligere syn, vi har prøvd å være så nøytrale som mulig. Vi har også fått inn den essensialistiske kulturforståelsen. Vi har prøvd å finne essensene i den indiske kulturen og hvorfor de handler som de gjør. Jeg tenker også at den dynamiske kulturforståelsen er en del av oppgaven, vi prøver å forstå kulturen i India.

1 kommentar:

  1. ion titanium hair color - titanium-arts.com
    The ion babyliss pro nano titanium hair dryer titanium hair color is red and white and is the titanium density color of the cutescens, but not orange. The 2016 ford fusion energi titanium cutescens samsung galaxy watch 3 titanium is the most sugarboo extra long digital titanium styler intensely spicy plant you can eat.

    SvarSlett